اسماعیل چراغی کوتیانی
دوره 3، شماره 1 ، شهریور 1400، ، صفحه 1-32
چکیده
رشد جمعیتی در کشور در سالهای اخیر، سیر نزولی داشته و پیشبینیها نشان میدهد ایران در آیندهای نهچندان دور با پدیده سالمندی و قدری دورتر، با کاهش بیشتر رشد جمعیت و نیز کاهش جمعیت روبهرو خواهد بود. این خود میتواند پیامدهای منفی زیادی را برای کشور به بار آورد. برای جلوگیری از این پیامدهای آسیبزا لازم است سیاستگذاران اجتماعی، ...
بیشتر
رشد جمعیتی در کشور در سالهای اخیر، سیر نزولی داشته و پیشبینیها نشان میدهد ایران در آیندهای نهچندان دور با پدیده سالمندی و قدری دورتر، با کاهش بیشتر رشد جمعیت و نیز کاهش جمعیت روبهرو خواهد بود. این خود میتواند پیامدهای منفی زیادی را برای کشور به بار آورد. برای جلوگیری از این پیامدهای آسیبزا لازم است سیاستگذاران اجتماعی، به اجرای برنامههایی مناسب برای خروج از این وضعیت آسیبزا با هدف حفظ پایایی و پویایی جمعیت، همت گمارند. این نوشتار بر این باور است که مسیر برونرفت از این وضعیت، احیا سبک زندگی اسلامی ـ ایرانی با تکیهبر مبانی و ارزشهای دینی و فرهنگ بومی است؛ ازاینرو، کوشیده است تا به ارائه الگویی فرهنگی برای افزایش باروری، مبتنی بر اندیشه دینی بپردازد. یافتهها حاکی از آن است که الگوی دینی در سه سطح باورها، ارزشها و هنجارها با شکلدهی به رفتارها، میتواند به افزایش باروری یاری رساند. روش پژوهش در مرحله گردآوری دادهها، اسنادی و کتابخآنهای و در مرحله پردازش، توصیفی و تحلیلی است.
مرضیه هروی؛ اسماعیل چراغی کوتیانی؛ محسن هراتی
دوره 2، شماره 1 ، شهریور 1399، ، صفحه 163-182
چکیده
خانواده در جامعه کنونی ما دچار تغییر، تحولات و آسیبهایی شده است که تکفرزندی یکی از آنهاست. هدف از انجام این پژوهش بررسی و تحلیل آسیبهای تکفرزندی برای والدین است. یافتهها حاکیست اگرچه مستقیماً در آموزههای دینی از تکفرزندی، کمیت و تعداد اولاد بحثی به میان نیامده است، اما کلیت آیات و روایات فرزندآوری بر اهمیت این مسئله تأکید ...
بیشتر
خانواده در جامعه کنونی ما دچار تغییر، تحولات و آسیبهایی شده است که تکفرزندی یکی از آنهاست. هدف از انجام این پژوهش بررسی و تحلیل آسیبهای تکفرزندی برای والدین است. یافتهها حاکیست اگرچه مستقیماً در آموزههای دینی از تکفرزندی، کمیت و تعداد اولاد بحثی به میان نیامده است، اما کلیت آیات و روایات فرزندآوری بر اهمیت این مسئله تأکید دارند. تکفرزندی نهتنها مورد تائید دین نیست، بلکه یک معضل شناخته میشود که میتواند والدین را با آسیبهای متعددی مواجه سازد. در این پژوهش آسیبهای جسمی، روانی، تربیتی و معنوی تکفرزندی موردبررسی قرارگرفتهاند. آسیبهای جسمی والدین تکفرزند مانند تأثیر بارداری، شیردهی و زایمان در سلامت مادر، آسیبهای روانی مانند افزایش اضطراب، استرس و افسردگی والدین، آسیبهای تربیتی مانند رواج فرزندسالاری، کاهش انسجام خانواده و وقتگیر بودن تربیت و آسیبهای معنوی مانند محرومیت از فضایل و پاداشهای فرزندآوری، محرومیت از حمایت معنوی پس از مرگ و کاهش یاریرساندن در دوران پیری میباشد. روش گردآوری پژوهش اسنادی و کتابخانهای و روش پردازش مطالب توصیفی و تحلیلی با استفاده از نتایج پژوهشهای پیشین بوده است.
اسماعیل چراغی کوتیانی؛ علیاکبر بیاری
دوره 1، شماره 2 ، اسفند 1398، ، صفحه 241-262
چکیده
کارکرد منفی آسیبهای اجتماعی، مدیران جوامع را بر آن داشته تا با ارائه راهکارهایی قانونی و حقوقی به کاهش این آسیبها همت گمارند. اما این تلاش اغلب از کارآمدی کاملی برخوردار نیست. یکی از شیوههای کارآمد به اذعان اندیشمندان، گسترش باورهای دینی است. این باورها از طریق تولید معنا و ایجاد نظام کنترل درونی در افراد به کاهش آسیبهای اجتماعی ...
بیشتر
کارکرد منفی آسیبهای اجتماعی، مدیران جوامع را بر آن داشته تا با ارائه راهکارهایی قانونی و حقوقی به کاهش این آسیبها همت گمارند. اما این تلاش اغلب از کارآمدی کاملی برخوردار نیست. یکی از شیوههای کارآمد به اذعان اندیشمندان، گسترش باورهای دینی است. این باورها از طریق تولید معنا و ایجاد نظام کنترل درونی در افراد به کاهش آسیبهای اجتماعی کمک میکنند. در این نوشتار تلاش شده تا راهکارهای تأثیر باورهای دینی بر کاهش آسیبهای اجتماعی، واکاوی و تحلیل شود. روش این پژوهش، توصیفی و تحلیلی و مبتنی بر روش گردآوری کتابخانهای و اسنادی است. یافتهها حاکی از آن است که باورهای دینی از طریق ایجاد همبستگی اجتماعی، معنابخشی به زندگی، ایجاد خودکنترلی، احساس حمایت از طرف خدا و تولید احساس مسئولیت در مقابل خداوند به کاهش آسیبها کمک میکند.
زهرا شاهیاری حیدرلو؛ اسماعیل چراغی کوتیانی
دوره 1، شماره 1 ، شهریور 1398، ، صفحه 43-58
چکیده
حکومت اسلامی در برابر مردم دارای وظایف مختلفی میباشد. یکی از اقشار آسیبپذیر جامعه، بیوه زنان میباشند که حاکم اسلامی بالخصوص در قبال آنها وظایفی خاص دارد؛ چنانچه در روایات نیز از پیامبر(ص) و امام علی(ع) به عنوان پناه بیوه زنان یاد شده است. این نوشتار بر آن است تا وظایف حکومت اسلامی را در قبال بیوه زنان از منظر آیات و روایات مورد ...
بیشتر
حکومت اسلامی در برابر مردم دارای وظایف مختلفی میباشد. یکی از اقشار آسیبپذیر جامعه، بیوه زنان میباشند که حاکم اسلامی بالخصوص در قبال آنها وظایفی خاص دارد؛ چنانچه در روایات نیز از پیامبر(ص) و امام علی(ع) به عنوان پناه بیوه زنان یاد شده است. این نوشتار بر آن است تا وظایف حکومت اسلامی را در قبال بیوه زنان از منظر آیات و روایات مورد مطالعه قرار داده، سپس الگوی اسلامی را از لحاظ تطبیق بر قوانین ایران بررسی کند. روش پژوهش توصیفی ـ تحلیلی و مبتنی بر دادههای گردآوری شدۀ در منابع واسطهای کتابخانهای میباشد. طبق یافتههای این پژوهش، از منظر آیات و روایات، تأمین نیازهای اقتصادی زنان بیوه و ایجاد عدالت از وظایف مهم حاکم اسلامی میباشد، همچنین حاکم باید با فرهنگسازی و ایجاد امکاناتی برای رسیدگی سریع به شکایات بیوه زنان و آماده کردن شرایطی برای تسهیل ارتباط با مشاوران، آسیبهای اجتماعی مانند تهمتها و تحقیرها و آسیبهای روحی ـ روانی بیوه زنان را کاهش دهد. در بررسی تطبیقی الگوی اسلامی با قوانین ایران نسبت به زنان بیوه، یافتهها نشان میدهد قوانینی که ایران در رابطه با بیوه زنان وضع کرده به تأمین نیازهای اقتصادی بیوه زنان غیر شاغل مربوط میشود که وظیفه اجرای این قوانین بر عهده بهزیستی و کمیته امداد میباشد. همچنین دولت با قرار دادن مشاوران در این دو مؤسسه، به مشکلات بیوه زنان در زمینه اجتماعی، اقتصادی، حقوق و ... مشاوره رایگان میدهد. با این وجود به مشکلات ناشی از فرهنگها و نگرشهای غلط جامعه از جمله سوءظن، تهمت و تحقیر بیوه زنان و مزاحمتهای جنسی توجهی نشده است، همچنین مشکلات بیوه زنان شاغل هم مغفول مانده است. در همین راستا فرهنگسازی مطلوب به وسیله رسانههای عمومی، تأسیس انجمنهایی برای خدمات مشاورهای، رفاهی، مالی و توانمندسازی این زنان و همچنین نشریات و سایتهایی برای بررسی و رسیدگی به مشکلات بیوه زنان، احتساب خانه داری به عنوان شغل، ایجاد مهدکودکهای دولتی با امکانات مناسب و به تعداد مورد نیاز، و مهمتر از همه، قرار دادن مامورانی برای بازرسی حال بیوه زنان و رسیدگی به شکایات آنها پیشنهادهایی برای کاهش مشکلات بیوه زنان میباشد.