Document Type : Special

Authors

1 student of cultural sociology

2 Associate Professor, Department of Sociology, Imam Khomeini Educational and Research Institute, Iran

3 Assistant Professor, Department of Islamic Education, Khuzestan University of Agricultural Sciences and Natural Resources

Abstract

Many functional structural theories emphasize only social deviations; but some of the group's thinkers, such as Sutherland, have investigated white-collar devitions and corruption, there are other major political and economic deviations in Qur'anic verses and the theory of conflict that have more dangerous consequences and more complex dimensions. In this article, the categories of such deviations are extracted from the theory of contradiction by qualitative content analysis method and then presented to the Qur'an and the final categories and subcategories are extracted. According to these categories, the deviations of the powerful and the rich in the first place harm the thoughts and feelings of the powerful and make them reckless towards others, cultural principles and waste of valuable economic resources. They also justify and institutionalize deviant behaviors through influence, culture, and legitimacy. By exploiting, monopolizing, colonizing, creating false needs, introducing deviant reference groups, they force others to obey and imitate. Therefore, the mechanisms of the deviations of the able are different from the deviations of the poor. The able-bodied use emotional mechanism, intellectual, and normative mechanisms to produce deviations. Their deviations have unintended consequences, such as the escape of the powerful and the rich from social responsibilities and the spread of indifference. Their deviations ultimately destroy the culture and structure of society, although it is more difficult to control and explain due to the legitimacy and influence of the powerful, and the verses of the Qur'an are the best source for examining it.

Keywords

  • قرآن کریم.
  • نهج‌البلاغه.
  • ابن‌عاشور،‌ محمد بن طاهر، التحریر و التنویر، بدون مشخصات چاپ.
  • ابن‌‌عجیبه، احمد بن محمد، (1419ق)، البحر المدید فى تفسیر القرآن المجید، قاهره: ناشر: دکتر حسن عباس زکى.
  • ابن‌‌کثیر دمشقى، اسماعیل بن عمرو، (1419ق)، تفسیر القرآن العظیم (ابن کثیر)، چاپ اول، بیروت: دار الکتب العلمیة، منشورات محمدعلى بیضون.
  • اندلسى ابو حیان، محمد، (1420ق)، البحر المحیط فى التفسیر، بیروت: دار الفکر.
  • بانوى اصفهانى، سیده نصرت امین، (1361)، ‏مخزن العرفان در تفسیر قرآن‏، ج8، ‏ تهران: ناشر: نهضت زنان مسلمان‏.
  • بیضاوى، عبدالله بن عمر، (1418ق)، أنوار التنزیل و أسرار التأویل، چ1، بیروت: دار احیاء التراثالعربى.
  • ترنر، جاناتان اچ، (1382)، ساخت نظریه جامعه‌شناسی، ترجمه دکتر عبدالعلی لهسائی زاده، چ 2، شیراز: نوید شیراز.
  • تمیمی آمدی، عبدالواحد، (1366)، غرر الحکم و درر الکلم، قم: انتشارات دفتر تبلیغات.
  • جعفری، محمدتقی، (1376)، ترجمه و تفسیر نهج‌البلاغه، ج6، چ7، تهران: دفتر نشر فرهنگ ‏اسلامى.
  • خراسانی، محمد مظلوم، (1385)، بررسی مسائل اجتماعی ایران، چ2، مشهد: دانشگاه فردوسی.
  • داورپناه، ابوالفضل، (1383)، انوار العرفان، قم: بوستان کتاب.
  • راغب، (1375)، ترجمه و تحقیق مفردات الفاظ قرآن،‌ ج1، چ 2، تهران: انتشارات مرتضوى.
  • ریتزر، جورج و داگلاس گودمن، (1390)، نظریه جامعه‌شناسی مدرن، ترجمه: خلیل میرزایی و عباس لطفی زاده، تهران: جامعه‌شناسان.
  • سلیمی، علی و محمد داوری، (1385)، جامعه‌شناسی کجروی، قم: پژوهشکده حوزه و دانشگاه.
  • سمرقندی، نصر بن محمد، بحرالعلوم، بدون مشخصات نشر.
  • طاهری، حبیب‌الله، (1384)، جامعه‌شناسی انحرافات، چ 1، تهران: سمت.
  • طباطبایی، سید محمدحسین، (1417ق)، المیزان فی تفسیر القرآن، ج‏5، چ5، قم:، دفتر انتشارات اسلامى جامعه‏ى مدرسین حوزه علمیه قم ‏.
  • طبرسی، فضل بن حسن، (1372)، مجمع‌البیان، تهران: انتشارات ناصرخسرو.
  • طیب، عبدالحسین، (1418ق)، اطیب البیان، قم: دفتر تبلیغات اسلامی.
  • عاملی، ابراهیم، (1360)، تفسیر عاملی، تهران: صدوق.
  • عزیزى، یوسف، (1380)، ‏داستان پیامبران یا قصه‏هاى قرآن از آدم تا خاتم‏، چ1، تهران: انتشارات هاد، تهران.
  • فلسفى، محمدتقی،‏ (1368)، الحدیت ـ روایات تربیتى‏، تهران: دفتر نشر فرهنگ اسلامى.
  • فضل‌الله، محمدحسین، (1419ق)، تفسیر من وحی القرآن، بیروت: دار الملاک للطباعة والنشر.
  • قرائتی، محسن، (1383)، تفسیر نور، چ11، تهران: مرکز فرهنگى درس‌هایى از قرآن.
  • قطب بن ابراهیم شاذلی، (1412ق)، ‏فى ظلال القرآن‏ چ17، بیروت ـ قاهره: دارالشروق.
  • کمالی، علی، (1379)، مقدمه‌ای بر جامعه‌شناسی نابرابری‌های اجتماعی، تهران: انتشارات سمت.
  • گرب، ادوارد، (1373)، نابرابری‌های اجتماعی (دیدگاه‌های کلاسیک و معاصر)، سیاهپوش و غرویزاد، تهران: نشر معاصر.
  • گیدنز، آنتونی، (1386)، جامعه‌شناسی، ترجمه محسن صبوری، چ3، تهران: نشر نی.
  • مترجمان، (1377)، تفسیر هدایت، چ1، مشهد: بنیاد پژوهش‌هاى اسلامى آستان قدس رضوى.
  • مجلسی، محمدباقر، (1386)، بحارالانوار، تهران، اسلامیه.
  • مسعودی، علی بن حسین، (1422ق)، مروج الذهب، ج3،‌ چ1، بیروت: دار احیاء تراث العربی.
  • مکارم شیرازی، ناصر، (1374)، تفسیر نمونه، ج2، چ1، تهران:، دار الکتب الإسلامیة.
  • ــــــــــــــــ ، (1375)، پیام ‏امام شرح‏ تازه ‏و جامعى ‏بر نهج ‏البلاغه، چ1، تهران: دارالکتب‏الاسلامیة.
  • ــــــــــــــــ ، الامثل فی تفسیر کتاب الله المنزل، قم، مدرسه امام علی ابن ابی طالب، چ1، 1421ق.
  • ملا حویش آل غازى، عبدالقادر، (1382)، بیان المعانى، دمشق مطبعة الترقى.
  • میرزا خسروانى، علیرضا، (1390ق)، تفسیر خسروی، ج6، چ1،‌ تهران: انتشارات اسلامیه.
  • وایت، راب فیونا، هینز، (1383)، جرم و جرم‌شناسی، ترجمه علی سلیمی، چ1، پژوهشکده حوزه و دانشگاه.
  • ولد، جرج؛ برنارد، توماس و جفر اسنییس، (1380)، جرم‌شناسی نظری، ترجمه علی شجاعی، چ1، تهران: انتشارات سمت.
  • ویلیامز، فرانک پی و لین دی، ماری مک شین، (بهار 1383)، نظریه‌های جرم‌شناسی نظری، ترجمه حمید رضا ملک محمدی، چ1، تهران: نشر میزان.