Document Type : Special

Authors

1 Doctor of Contemporary Muslim Thought, Director of the Department of Community Jurisprudence and Culture of the Center for the Jurisprudence of the Imams

2 Researcher and teacher of higher levels of seminary, Qom, Iran

Abstract

Social harms are among the issues that exist in any existing society and its extent depends on the definition that is provided. Sociologists have proposed biological, psychological, and sociological theories for social harms, but what this article focuses on are ways of dealing with social harms from an Islamic perspective. Social pathology studies the disorder and disorder and imbalance in the functions related to human social life and the term pathology is borrowed from the biological sciences and in sociological discussions with  Tolerance refers to misbehavior. Islam's strategies for combating harms are some social and some economic. Issues such as strengthening religious sociability, social supervision, healthy recreation and the role of reference groups are among the social factors in reducing social harms. Zakat, almsgiving and endowment are also among the economic factors to reduce social harm from the perspective of Islam, which in this article is examined by descriptive-library method.

Keywords

قرآن کریم.
نهج‌البلاغه.
ابراهیمی‌پور، قاسم، (بی‌تا)، شاخص‌های خانواده مطلوب از دیدگاه اسلام، تهران: مرکز بررسی‌های راهبردی ریاست جمهوری با همکاری پژوهشگاه بین‌المللی المصطفی.
حر عاملی، محمد بن حسن، (1409ق)، تفصیل وسایل الشیعه الی تحصیل مسائل الشریعه، قم: مؤسسه آل البیت.
حرانی، ابن‌شعبه، (1423ق)، تحف العقول، بیروت: مؤسسه اعلمی للمطبوعات.
خلیلیان، محمدجمال و دیگران، (1393)، معیارها و شاخص‌های پیشرفت انسانی از دیدگاه اسلام، قم: مؤسسه آموزشی پژوهشی، امام خمینی.
ردادی، محسن، (1390)، منابع قدرت نرم، سرمایه اجتماعی در اسلام، تهران: دانشگاه، امام صادق(ع).
صدوق، محمد بن علی بن بابویه، (1413ق)، من لا یحضره الفقیه، قم: دفتر انتشارات اسلامی وابسته به جامعه مدرسین.
صدیق سروستانی، رحمت‌الله، (1387)، آسیب‌شناسی اجتماعی، تهران: سمت.
طبرسی، حسن بن فضل، (1412ق)، مکارم الاخلاق، شریف رضی.
عقیقی، عبیدالله و دیگران، (1388)، فرهنگ اصطلاحات وقف، ترجمه عباس اسماعیل‌زاده، مشهد: بنیاد پژوهش‌های اسلامی.
فاضل لنکرانی، محمد، (1430ق)، تفصیل الشریعه فی شرح تحریر الوسیله، قم: مرکز فقهی ائمه اطهار(علهیم‌السلام).
فرجاد، محمدحسین، (1370)، آسیب‌شناسی اجتماعی و جامعه‌شناسی انحرافات، تهران: بدر.
کوئن، بروس، (1376)، مبانی جامعه شناسی، ترجمه غلامعباس توسلی و رضا فاضل، تهران: سمت.
گیدنز، آنتونی، (1376)، جامعه‌شناسی، ترجمه منوچهر صبوری، تهران: نشر نی.
مکارم شیرازی، ناصر و دیگران، (1385)، تفسیر نمونه، قم: دارالکتب الاسلامیه.
نوری، حسین، (1409ق)، مستدرک الوسائل، قم: مؤسسه آل البیت.
 
 
 
 
*. Date of Reception: 2020/11/05 , Date of Acceptation: 2021/01/14
 
*. تاریخ دریافت: 15/08/1399، تاریخ پذیرش: 25/10/1399
 
[1]. Robert K. Merton.
 
[2]. امام صادق(ع): «خداوند رحمت کند بنده‌ای را که به نیکی با زوجه‌اش رفتار کند...». (صدوق، من لا یحضره الفقیه، ج3، ح4537)
 
[3]. امام صادق(ع): «اگر زن مرتکب خطایی شد او را ببخشید». (صدوق، من لا یحضره الفقیه، ج3، ح4528)
 
[4]. پیامبر اسلام(ص): «اکرموا اولادکم ...». (طبرسی، مکارم الاخلاق، ص223)
 
[5]. «غایه الدین الامر بالمعروف و النهی عن المنکر». (نوری طبرسی، مستدرک الوسائل، ج12، ص185)
 
[6]. امام کاظم(ع) فرمودند: «إِجْتَهِدُوا فى أَنْ یَکُونَ زَمانُکُمْ أَرْبَعَ ساعات:ساعَةً لِمُناجاةِ اللهِ، وَساعَةً لاَِمْرِالْمَعاشِ، وَساعَةً لِمُعاشَرَةِ الاْخْوانِ والثِّقاةِ الَّذینَ یُعَرِّفُونَکُمْ عُیُوبَکُمْ وَیُخَلِّصُونَ لَکُمْ فِى الْباطِنِ، وَساعَةً تَخْلُونَ فیها لِلَذّاتِکُمْ فى غَیْرِ مُحَرَّم وَبِهذِهِ السّاعَةِ تَقْدِروُنَ عَلَى الثَّلاثِ ساعات.» (ابن‌شعبه، تحف العقول، ص۴۰۹)
 
[7]. «لَنْ تَنَالُوا الْبِرَّ حَتَّىٰ تُنْفِقُوا مِمَّا تُحِبُّونَ». (آل‌عمران: 92)