Document Type : Special

Authors

1 Assistant Professor, Islamic Sciences and Culture Academy. Qom. Iran

2 Associate Professor, Islamic Sciences and Culture Academy. Qom. Iran

Abstract

The cultural flow in the contemporary world and the apartment life style has reduced emotional relationships in human life. Distances increase every day and social relationships are at risk. On the one hand, the existence of society depends on convergent relationships. The Islam’s suggestion for solving the problem is an (observation of) relationship, which has important social consequences. This research is a descriptive, analytical, and library based study of relationship as a solution to the problem of today's society. It shows that this instruction plays an important role in the emergence and sustainability of the social consensus that is essential to human life. On verses and narrations, (observation of) relationship can have a wonderful effect on creating and strengthening intellectual, emotional and behavioral elements. The (observation of) relationship causes a human being to share in sadness and happiness and members of the society, when confronted with problems, hope that their suffering through their help and affection will be eliminated. In this kind of relationship, due to the love, a feeling of empathy emanates and relationship increases public participation and cooperation. And thereby a practice to normalize convergent and consistent behaviors towards the formation of a sustainable social consensus. Of course, good influence requires proper education and right use of (observation of) relationship

Keywords

  • قرآن کریم.
  • ابن‌‌اثیر، مجدالدین، (1364)، النهایه فی غریب الحدیث و الاثر، تحقیق: محمود محمد الطناحی، قم: مؤسسه اسماعیلیان.
  • ابن‌منظور، محمدبن‌مکرم، (1405 ق)، لسان‌العرب، قم: ادب الحوزه.
  • انصاری، محمدعلی، (1418 ق)، الموسوعۀ الفقهیۀ المیسرۀ، قم: مجمع الفکر الاسلامی.
  • بیهقی، احمدبن‌الحسین، (1410 ق)، شعب‌الایمان، بیروت: دارالکتب العلمیه.
  • جوادی آملی، عبدالله، (1389)، تسنیم، چ سوم، قم: اسراء.
  • ـــــــــــــــ، (1388)، تسنیم، قم: اسراء.
  • حر عاملی، محمدبن‌حسن، (1414 ق)، وسائل الشیعۀ، قم: مؤسسۀ آل‌البیت(علیهم‌السلام).
  • خطیب، عبدالکریم، (بی‌تا)، التفسیرالقرآنی للقرآن، بی‌جا: بی‌نا.
  • دهخدا، علی‌اکبر، (1377)، لغت‌نامه، تهران: دانشگاه تهران.
  • راغب اصفهانی، حسین، (1412 ق)، المفردات فی غریب القرآن، دمشق/ بیروت: دارالقلم / الدارالشامیه.
  • زمخشری، محمود، (1407 ق)، الکشاف، بیروت: دارالکتاب العربی.
  • سیدقطب، (1412 ق)، فی ظلال القرآن، بیروت: دارالشروق.
  • صدوق، محمدبن علی‌بن بابویه، (1404 ق)، عیون اخبارالرضا(ع)، بیروت: مؤسسۀ الاعلمی.
  • ـــــــــــــــ، (1362)، الخصال، قم: جامعه مدرسین.
  • ـــــــــــــــ، (1368)، ثواب الاعمال، قم: شریف رضی.
  • طباطبائی، سیدمحمدحسین، (1417 ق)، المیزان، قم: جامعه مدرسین.
  • طبرسی، فضل‌بن‌حسن، (1372)، مجمع‌البیان، تهران: ناصر خسرو.
  • طوسی، محمدبن‌حسن، (بی‌تا)، التبیان، بیروت: دار احیاء التراث العربی.
  • ـــــــــــــــ، (1414 ق)، الامالی، قم: دارالثقافه.
  • عیاشی، محمدبن مسعود، (1380 ق)، کتاب التفسیر، تهران: چاپخانه علمیه.
  • فضل‌الله، سیدمحمدحسین، (1419 ق)، من وحی‌القرآن، بیروت: دارالملاک.
  • فیض کاشانی، مولی محمدمحسن، (1401 ق)، مفاتیح الشرائع، قم: مجمع الذخائر الاسلامیه.
  • کلینی، محمدبن‌یعقوب، (1363)، الکافی، تهران: دارالکتب الاسلامیۀ.
  • لیثی واسطی، علی‌بن‌محمد، (بی‌تا)، عیون‌الحکم و المواعظ، قم: دارالحدیث.
  • مازندرانی، ملامحمدصالح، (1412 ق)، شرح اصول الکافی، بیروت: دار احیاءالتراث العربی.
  • مجلسی، محمدباقر، (1403 ق)، بحارالانوار، بیروت: مؤسسۀ دارالوفاء.
  • مدرسی، سیدمحمدتقی، (1419 ق)، من هدی القرآن، تهران: دارمحبی الحسین.
  • مغنیه، محمدجواد، (1424 ق)، التفسیر الکاشف، تهران: دارالکتب الاسلامیه.
  • مکارم شیرازی، ناصر و همکاران، (1374)، تفسیر نمونه، تهران: دارالکتب الاسلامیه.
  • نراقی، محمدمهدی، (بی‌تا)، جامع‌السعادات، تحقیق و تعلیق: سیدمحمد کلانتر، نجف: دارالنعمان للطباعه و النشر.
  • نوری طبرسی، میرزاحسین، 1408 ق، مستدرک‌الوسائل، بیروت، مؤسسه آل‌البیت(علیهم السلام).