Document Type : Special
Authors
1 M.A. in of History and Philosophy of Education, University of Sistan and Baluchestan. Iran
2 Assistant Professor, Department of Educational Sciences, Sistan and Baluchestan University, Qom, Iran
Abstract
The purpose of this research is to teach philosophy to children based on Islamic foundations to prevent social harms. The qualitative research method is descriptive-analytical and inferential. Considering the importance and role of teaching philosophy to children based on Islamic foundations in country’s education and even Islamic world and its vacuum in the educational system of country, the present research aims to explain the disadvantages of the traditional method of teaching and its inefficiency for the needs and developments of present world and emphasize on teaching philosophy to children based on Islamic foundations and the necessity of children's philosophical education and its role in preventing social harms such as delinquency, addiction, divorce, immorality, negative effects of cyberspace. The purpose of philosophy education curriculum for children based on Islamic foundations is to modify the way of thinking in schools and to create the element of thought in the educational system of Islamic countries. The purpose of next stage is to educate citizens who are creative, critic, inventor, and have the power of reasoning and independence, wisdom, analyst, lawful and responsible, which all of these features belong to an explorer and sensible community. This curriculum tries to educate reasoning, differentiation and judgment from childhood, so that they will be able to think and decide by themselves, and choose the best. In other words, they will achieve the ability of self-learning and learning lifelong. If such a community is realized, the unconscious of community will be safe from social harms.
Keywords
- قرآن کریم.
- ابنجزی، محمدبن احمد، (1416ق)، التسهیل لعلوم التنزیل، بیروت: بیجا، دارالارقم بن ابی الارقم.
- آلوسی، سیدمحمود، (1415ق)، روحالمعانی فی تفسیر القرآن العظیم، بیروت: دارالکتب العلمیه.
- بیضاوی، عبدالله بن عمر، (1418ق)، أنوار التنزیل و أسرار التأویل، بیروت: داراحیاء التراث العربی.
- ثابت، حافظ، (1385)، تربیت جنسی در اسلام، قم: مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره).
- جوادی آملی، عبدالله، (1388)، تسنیم، قم: اسراء.
- حسینی شیرازی، سیدمحمد، (1423ق)، تبیین القرآن، بیروت: دارالعلوم.
- راغب اصفهانی، حسینبن محمد، (1412ق)، المفردات فی غریب القرآن، بیروت: دارالعلم.
- زمخشری، محمود، (1407ق)، الکشاف عن حقائی غوامض التنزیل، بیروت: دارالکتاب العربی.
- صادقی تهران، محمد، (1419ق)، البلاغ فی تفسیر القرآن بالقرآن، قم: مؤلف.
- طباطبائی، سیدمحمدحسین، (1374)، تفسیر المیزان، ترجمۀ سیدمحمدباقر موسوی همدانی، قم: جامعه مدرسین.
- طبرسی، فضلبن حسن، (1360)، مجمعالبیان فی تفسیر القرآن، ترجمۀ مترجمان، تهران: فراهانی.
- طوسی، محمدبن حسن، (بیتا)، التبیان فی تفسیر القرآن، بیروت: داراحیاء التراث العربی.
- فخررازی، محمدبن عمر، (1420ق)، التفسیر الکبیر (مفاتیحالغیب)، بیروت: دار احیاء التراث العربی.
- فقیهی، علینقی، (1387)، تربیت جنسی: مبانی، اصول و روشها، قم: دارالحدیث.
- قرطبی، محمدبن احمد، (1364)، الجامع لأحکام القرآن، تهران: ناصرخسرو.
- قمی مشهدی، محمدبن محمدرضا، (1368)، تفسیر کنزالدقائق و بحرالغرائب، تهران: وزارت ارشاد اسلامی.
- کلینی، محمدبن یعقوب، (1365)، الکافی، تهران: دارالکتب الاسلامیه.
- محمودی، سیداحمد و اسماعیل ملکوتیخواه، (1391)، «بررسی بعد زیباشناختی و نزاهت بیانی قرآن کریم در مسائل جنسی»، کتاب قیم، ش 5، ص55-82.
- مدرسی، سیدمحمدتقی، (1419ق)، من هدی القرآن، تهران: دارمحبی الحسین.
- مستقیمی، مهدیهالسادات و همکاران، (1389)، «تحلیلی از متانت گفتاری زبان قرآن در حوزه التذاذات جنسی»، شورای فرهنگی اجتماعی زنان، ش 49، ص107-156.
- مصطفوی، حسن، (1360)، التحقیق فی کلمات القرآن الکریم، تهران: بنگاه ترجمه و نشر کتاب.
- مکارم شیرازی، ناصر و همکاران، (1374)، تفسیر نمونه، تهران: دارالکتب الاسلامیه.
- مکارم شیرازی، ناصر، (1377)، اخلاق در قرآن، قم: مدرسه امام علیبن ابیطالب(ع).
- میبدی، احمدبن محمد، (1371)، کشف الأسرار و عدۀ الابرار، تهران: امیرکبیر.
- نوریزاد، صمد، (بیتا)، نگرشی بر اعجازهای پزشکی قرآن، قم: آیت عشق.
- یوسفی، شهناز، (1389)، بازشناسی تربیت جنسی با رویکردی اسلامی، قم: مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره).