Document Type : Special

Author

Seminary, Al-Zahra Society

Abstract

Nowadays, the issue of education and recognition of the damages caused by wrong education is one of the main concerns of committed parents. Proper education of children is very important due to their mental and physical sensitivities. Parents of children, as the most influential people in the child's life, need to be fully aware of the basic needs of the child and try to meet those needs. One of the most important needs of a child is emotional need, one of its examples is the need for affection, peace, security. Parental disregard for emotional needs will have undesirable effects on the child's personality during childhood and adulthood, such as fear, mistrust, rotation, lack of confidence and negligence are some of these undesirable effects that affect a person's childhood and adulthood. Parents who live in their educational methods of extremes, violence, discrimination and comparison, impatience and time to talk and play children with this kind of behavior that show themselves to be an effective factor in causing these problems. Therefore, it is necessary for parents to learn and use principles in their educational style. Principles such as teaching and strengthening religious beliefs, observing justice, positive thinking, understanding parents' behavior, patience and tolerance, by applying these codes of behavior, meet their emotional needs and provide them with a life full of peace and security.

Keywords

  • قرآن کریم.
  • صحیفه سجادیه.
  • آمدی، عبدالواحد بن محمد، (1373)، غررالحکم و دررالکلم، ترجمه محمد خوانساری، تهران: انتشارات دانشگاه تهران.
  • بابایی، ابوالفضل و راضیه علی اکبری، (1399)، آسیب شناسی رفتارهای متضاد والدین در تربیت فرزندان، ره توشه ماه محرم.
  • پاک‌نیا، عبدالکریم، (1384)، «شیوه‌های اصلاح رفتار کودکان و نوجوانان در فرهنگ اهل بیت»، نشریه پاسدار اسلام، شماره 281.
  • پاینده، ابوالقاسم، (1364)، نهج‌الفصاحه، تهران: انتشارات جاویدان.
  • حر عاملی، محمد بن حسن، (1412ق)، وسایل الشیعه، بیروت: آل البیت.
  • دلشاد تهرانی، مصطفی، (1388)، درسنامه اخلاق خانوادگی، تهران: انتشارات دریا.
  • شاملی، عباسعلی، (1383)، «فرآیند تربیت فرزندان در اندیشه دینی»، مجله مطالعات راهبردی زنان، شماره 24.
  • صدوق، محمدبن علی، (1404ق)، عیون اخبار الرضا، انتشارات الاعلمی.
  • طباطبایی، سیدمحمدحسین، (1375)، سنن النبی، تهران: اسلامیه.
  • طبرسی، فضل بن حسن، (1392)، مکارم الاخلاق، ج1، تهران: مؤسسه الاعلمی.
  • ـــــــــــــــ ، (1414ق)، مکارم الاخلاق، ج1، قم: اسلامیه.
  • طوسی، محمد بن حسن، (1365)، التهذیب، ج8، تهران: دارالکتب الاسلامیه.
  • قائمی امیری، علی، (1366)، خانواده و مسائل جنسی کودکان، تهران.
  • ـــــــــــــــ ، (1383)، خانواده و مسائل همسران، تهران: انتشارات امیری.
  • قلی زاده کلان، فرض الله، (1377)، «کودکان آینه رفتار والدین»، نشریه پاسدار اسلام، شماره 183و184.
  • کلینی، محمدبن یعقوب، (1344)، اصول کافی، تهران: علمیه اسلامیه.
  • مجلسی، محمدباقر، ( 1403ق)، بحارالانوار، دارالکتب الاسلامیه.
  • محدث نوری، حسین، (1408ق)، مستدرک الوسائل، ج۱۴، قم: آل‌البیت.
  • نوری طبرسی، حسین، (1408ق)، مستدرک الوسائل و مستبط المسائل، بیروت: آل البیت لاحیاء التراث.
  • هیثمی، علی بن ابی بکر، (1408ق)، مجمع الروائد و منبع الفوائد، بیروت: دارالکتب علمیه.
  • یوسفی، محدثه، (1395)، «نگاهی اسلامی به تربیت کودک از طریق بازی»، مجله فرهنگی پژوهش، شماره 3528، ص161-195.