حسین اسدی؛ احسان شاه قاسمی
دوره 3، شماره 1 ، شهریور 1400، ، صفحه 47-64
چکیده
پدیده «شهرت» و نامداری از گذشتههای دور همواره در جوامع وجود داشته است. بااینوجود، با ظهور و گسترش رسانههای نوین ارتباطی، نوع جدیدی از شهرت تحت عنوان فرهنگ شهرت (سلبریتی) شکل گرفته است. فرهنگ شهرت در حوزههای متعددی از زندگی جمعی انسانها ازجمله سبک پوشش تأثیرگذار بوده است. در آغاز لباس و سبک پوشش زمانی صرفاً وسیلهای ...
بیشتر
پدیده «شهرت» و نامداری از گذشتههای دور همواره در جوامع وجود داشته است. بااینوجود، با ظهور و گسترش رسانههای نوین ارتباطی، نوع جدیدی از شهرت تحت عنوان فرهنگ شهرت (سلبریتی) شکل گرفته است. فرهنگ شهرت در حوزههای متعددی از زندگی جمعی انسانها ازجمله سبک پوشش تأثیرگذار بوده است. در آغاز لباس و سبک پوشش زمانی صرفاً وسیلهای برای رهایی انسانها از گرما و سرما و همچنین متمایز کردن ویژگیهای فرد به شمار میآمد، اما امروزه سبک پوشش بهمثابه عمل اجتماعی و رفتار معنادار در جامعه رواج یافته که تحت تأثیر عوامل مختلف ازجمله فرهنگ شهرت دگرگونیهایی را تجربه کرده است. بررسی آسیبهای فرهنگ شهرت بر سبک پوشش از منظر اسلام مسئله پژوهش حاضر است. روش انجام پژوهش در مرحله گردآوری دادهها، اسنادی و در مرحله تحلیل دادهها، تحلیلی و استنباطی است و نیز از روشهای متعارف در علوم اسلامی در جهت فهم بهتر آموزههای اسلام بهره گرفته شده است. نتایج پژوهش نشان میدهد از دیدگاه اسلام، فرهنگ شهرت چهار آسیب مهم برای سبک پوشش به دنبال دارد: 1. جلوه گرایی، 2. مصرفگرایی، 3. مدگرایی و 4. تغییر ارزشهای اجتماعی پوشش.