مهدیس حمزه ای
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 01 فروردین 1401
چکیده
آسیبهای اجتماعی به عنوان اموری که نظم عمومی جامعه را به هم می زنند و هنجارهای آن را مورد تعرض قرار می دهند بسیار حایز اهمیت می باشند. چراکه افزایش ناهنجاریها نشانه ای از وجود بحران محسوب می شود و نظم اجتماعی را تهدید می کند.و می تواند کیفیت زندگی فردی و اجتماعی افراد را تحت تاثیر قرار دهد از این رو بسیاری از اندیشمندان حوزه های مختلف ...
بیشتر
آسیبهای اجتماعی به عنوان اموری که نظم عمومی جامعه را به هم می زنند و هنجارهای آن را مورد تعرض قرار می دهند بسیار حایز اهمیت می باشند. چراکه افزایش ناهنجاریها نشانه ای از وجود بحران محسوب می شود و نظم اجتماعی را تهدید می کند.و می تواند کیفیت زندگی فردی و اجتماعی افراد را تحت تاثیر قرار دهد از این رو بسیاری از اندیشمندان حوزه های مختلف دینی،اجتماعی،روانشناسی،قضایی و ... به بررسی این مطلب پرداخته اند ازآنجا که آسیب های اجتماعی می توانند سلامت جامعه را به خطر اندازند و دین اسلام توجه خاصی به موضوع اجتماع دارد محقق در پژوهش حاضر به دنبال طراحی الگوی آسیب های اجتماعی از دیدگاه اسلام می باشد. باشد این پژوهش از نظر روش کیفی است که در ابتدا از روش فراترکیب(متاسنتز)به بررسی و تحلیل منابع مرتبط با آسیب های اجتماعی از دیدگاه اسلام پرداخته و سپس از با استفاده از تکنیک مدلسازی ساختاری تفسیری به مرحله ی اجرا در آمده است. این روش جزو روش های تجزیه و تحلیل سیستم ها می باشد که به بررسی تعاملات میان عناصر سیستم می پردازد. به منظور خوشه بندی ابعاد آسیب های اجتماعی نیز از روش MICMACاستفاده شده است . یافته ها نشان داد که از بین ابعاد آسیب های اجتماعی و پس از آن آسیب های قضایی دارای بیشترین قدرت نفوذ و آسیب های جانی دارای بیشترین وابستگی هستند
حسین اسدی؛ احسان شاه قاسمی
دوره 3، شماره 1 ، شهریور 1400، ، صفحه 47-64
چکیده
پدیده «شهرت» و نامداری از گذشتههای دور همواره در جوامع وجود داشته است. بااینوجود، با ظهور و گسترش رسانههای نوین ارتباطی، نوع جدیدی از شهرت تحت عنوان فرهنگ شهرت (سلبریتی) شکل گرفته است. فرهنگ شهرت در حوزههای متعددی از زندگی جمعی انسانها ازجمله سبک پوشش تأثیرگذار بوده است. در آغاز لباس و سبک پوشش زمانی صرفاً وسیلهای ...
بیشتر
پدیده «شهرت» و نامداری از گذشتههای دور همواره در جوامع وجود داشته است. بااینوجود، با ظهور و گسترش رسانههای نوین ارتباطی، نوع جدیدی از شهرت تحت عنوان فرهنگ شهرت (سلبریتی) شکل گرفته است. فرهنگ شهرت در حوزههای متعددی از زندگی جمعی انسانها ازجمله سبک پوشش تأثیرگذار بوده است. در آغاز لباس و سبک پوشش زمانی صرفاً وسیلهای برای رهایی انسانها از گرما و سرما و همچنین متمایز کردن ویژگیهای فرد به شمار میآمد، اما امروزه سبک پوشش بهمثابه عمل اجتماعی و رفتار معنادار در جامعه رواج یافته که تحت تأثیر عوامل مختلف ازجمله فرهنگ شهرت دگرگونیهایی را تجربه کرده است. بررسی آسیبهای فرهنگ شهرت بر سبک پوشش از منظر اسلام مسئله پژوهش حاضر است. روش انجام پژوهش در مرحله گردآوری دادهها، اسنادی و در مرحله تحلیل دادهها، تحلیلی و استنباطی است و نیز از روشهای متعارف در علوم اسلامی در جهت فهم بهتر آموزههای اسلام بهره گرفته شده است. نتایج پژوهش نشان میدهد از دیدگاه اسلام، فرهنگ شهرت چهار آسیب مهم برای سبک پوشش به دنبال دارد: 1. جلوه گرایی، 2. مصرفگرایی، 3. مدگرایی و 4. تغییر ارزشهای اجتماعی پوشش.
سعیده تمیزکار؛ صدیقه مهدوی کنی
دوره 2، شماره 1 ، شهریور 1399، ، صفحه 145-162
چکیده
نهاد خانواده بهعنوان مقدسترین نهاد نظام اجتماعی تحت تأثیر فرصتها و چالشهای رشد و گسترش فضای مجازی در عرصه زندگی انسآنها قرار گرفته است. بیتردید، مواجهه انفعالی با پدیدههای نوظهور همچون فضای مجازی میتواند آسیبهای جبرانناپذیری بر جامعه و بهتبع آن خانواده وارد کند؛ ازاینرو، میطلبد دولت پیشگام مدیریت فضای مجازی ...
بیشتر
نهاد خانواده بهعنوان مقدسترین نهاد نظام اجتماعی تحت تأثیر فرصتها و چالشهای رشد و گسترش فضای مجازی در عرصه زندگی انسآنها قرار گرفته است. بیتردید، مواجهه انفعالی با پدیدههای نوظهور همچون فضای مجازی میتواند آسیبهای جبرانناپذیری بر جامعه و بهتبع آن خانواده وارد کند؛ ازاینرو، میطلبد دولت پیشگام مدیریت فضای مجازی و هدایت افکار عمومی برای استفاده بهینه و حداکثری از فرصتهای آن باشد. در این میان، باید توجه کرد که فضای مجازی افسارگسیخته بهصورت جدی چالشها و تهدیداتی برای نهاد خانواده در پی خواهد داشت. نقض حریم خصوصی خانواده و بیمسما کردن آن مبناییترین چالش فضای مجازی برای نهاد خانواده است. بر اساس آموزههای اسلامی اصل کرامت ذاتی بشر، اصل لزوم کتمان سر و اصل حرمت و احترام عرض و آبرو مهمترین اصولی هستند که حاکم بر حریم خصوصی خانواده میباشند و هرگونه کنش مجازی که منجر به نقض اصول مذکور شود درواقع، تهدیدی علیه کیان نظام خانواده است. مصلحت عمومی ضرورت مداخله و صیانت دولت از حریم خصوصی خانواده در فضای مجازی را توجیه مینماید.
محمدعارف محبی؛ عبدالهادی صالحی زاده
دوره 1، شماره 1 ، شهریور 1398، ، صفحه 179-192
چکیده
الگویی ازدواج تابع نظام فرهنگی است. ورود فرهنگ مدرن در جهان اسلام، خانوادههای اسلامی را با مشکلات جدی مواجه ساخته است. برخی سعی دارند میان تجدد و خانواده اسلامی، آشتی ایجاد نمایند اما واقعیت این است که مدرنیته تعارض مبنایی با اسلام و نهاد خانواده دارد. بیخانمانی دنیای غرب، محصول تمدن مدرن است و نوگرایی، جهان اسلام را در تمام عرصهها، ...
بیشتر
الگویی ازدواج تابع نظام فرهنگی است. ورود فرهنگ مدرن در جهان اسلام، خانوادههای اسلامی را با مشکلات جدی مواجه ساخته است. برخی سعی دارند میان تجدد و خانواده اسلامی، آشتی ایجاد نمایند اما واقعیت این است که مدرنیته تعارض مبنایی با اسلام و نهاد خانواده دارد. بیخانمانی دنیای غرب، محصول تمدن مدرن است و نوگرایی، جهان اسلام را در تمام عرصهها، بخصوص در حوزه خانواده دچار آسیب و مشکلات نموده است. آسیبدیدگی الگویی ازدواج از عناصر مبنایی این آسیبها محسوب میشود. برای توضیح این مسئله؛ نخست تصویری کلی از خانواده در اسلام، باورهای بنیادین و شاکله شخصیتی انسان مدرن ارائه شده است. آنگاه با ارجاع به الزامات فرهنگ مدرن، آسیبهای ازدواج در قالب مفاهیمی: کامجویی جنسی، ناهمگونی شخصیتی، آرمانزدگی، ناتوانی در انجام وظایف و کاهش آستانه صبر و سازش، منطقسازی گردیده است. کلیت تحقیق نشان میدهد که ریشههای مشکلات چیست و چگونه میتوان با مواجهه آگاهانه با تجدد، خانواده مستحکم اسلامی را تمهید نموده و ساخت بخشید.