نوع مقاله : تخصصی

نویسندگان

1 دانشجوی کارشناسی ارشد تاریخ و فلسفه آموزش‌وپرورش دانشگاه سیستان و بلوچستان، ایران

2 استادیار گروه علوم تربیتی دانشگاه سیستان و بلوچستان،‌قم،‌ایران

چکیده

هدف این پژوهش، آموزش فلسفه به کودکان بر اساس مبانی اسلامی و تأثیر آن در پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی، می‌باشد. این پژوهش، از نوع تحلیلی- توصیفی و استنتاجی از انواع پژوهش‌های کیفی است. با توجه به اهمیت و جایگاه آموزش فلسفه به کودکان بر اساس مبانی اسلامی در تعلیم و تربیت کشور و حتی جهان اسلام و خلأ آن در نظام آموزشی کشور، این پژوهش درصدد است تا ضمن تشریح معایب روش سنتی آموزش و عدم کارآمدی آن، برای نیازها و تحولات سریع و گسترده جهان امروز، آموزش فلسفه به کودکان بر اساس مبانی اسلامی و ضرورت آموزش و تربیت فلسفی کودکان و نقش آن را در پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی (همچون بزهکاری، اعتیاد، طلاق، فساد اخلاقی، تأثیرات منفی فضای مجازی) تبیین نماید. هدف برنامه آموزش فلسفه به کودکان بر اساس مبانی اسلامی، اصلاح وضعیت تفکر در مدارس و وارد کردن عنصر اندیشه به درون نظام آموزشی کشورهای اسلامی است. در مرحله بعد تربیت شهروندانی خلاق، نقاد، مبدع، دارای قدرت استدلال و استقلال، خردورز، تحلیل‌گر، قانون‌مند و مسئولیت‌پذیر است که همگی از خصوصیات جامعه کاوشگر و معقول می‌باشد. این برنامه سعی می‌کند تا استدلال، تمییز و داوری را از کودکی به افراد آموزش دهد به‌طوری‌که این افراد به این توانایی برسند که تا حد امکان خودشان برای خودشان تفکر کنند و برای خودشان تصمیم بگیرند و بهترین‌ها را گزینش و انتخاب کنند و در یک‌ کلام به توانایی خودیادگیری و یادگیری مادام‌العمر دست یابند، در صورت تحقق جامعة یادگیرنده، ناخودآگاه جامعه از آسیب‌های اجتماعی در امان خواهد بود.

کلیدواژه‌ها

  • قرآن کریم.
  • ابن‌جزی، محمد‌بن احمد، (1416ق)، التسهیل لعلوم التنزیل، بیروت: بی‌جا، دارالارقم بن ابی الارقم.
  • آلوسی، سیدمحمود، (1415ق)، روح‌المعانی فی تفسیر القرآن العظیم، بیروت: دارالکتب العلمیه.
  • بیضاوی، عبدالله بن عمر، (1418ق)، أنوار التنزیل و أسرار التأویل، بیروت: داراحیاء التراث العربی.
  • ثابت، حافظ، (1385)، تربیت جنسی در اسلام، قم: مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره).
  • جوادی آملی، عبدالله، (1388)، تسنیم، قم: اسراء.
  • حسینی شیرازی، سیدمحمد، (1423ق)، تبیین القرآن، بیروت: دارالعلوم.
  • راغب اصفهانی، حسین‌بن محمد، (1412ق)، المفردات فی غریب القرآن، بیروت: دارالعلم.
  • زمخشری، محمود، (1407ق)، الکشاف عن حقائی غوامض التنزیل، بیروت: دارالکتاب العربی.
  • صادقی تهران، محمد، (1419ق)، البلاغ فی تفسیر القرآن بالقرآن، قم: مؤلف.
  • طباطبائی، سیدمحمدحسین، (1374)، تفسیر المیزان، ترجمۀ سیدمحمدباقر موسوی همدانی، قم: جامعه مدرسین.
  • طبرسی، فضل‌بن حسن، (1360)، مجمع‌البیان فی تفسیر القرآن، ترجمۀ مترجمان، تهران: فراهانی.
  • طوسی، محمد‌بن حسن، (بی‌تا)، التبیان فی تفسیر القرآن، بیروت: داراحیاء التراث العربی.
  • فخررازی، محمد‌بن عمر، (1420ق)، التفسیر الکبیر (مفاتیح‌الغیب)، بیروت: دار احیاء التراث العربی.
  • فقیهی، علی‌نقی، (1387)، تربیت جنسی: مبانی، اصول و روش‌ها، قم: دارالحدیث.
  • قرطبی، محمد‌بن احمد، (1364)، الجامع لأحکام القرآن، تهران: ناصرخسرو.
  • قمی مشهدی، محمد‌بن محمدرضا، (1368)، تفسیر کنزالدقائق و بحرالغرائب، تهران: وزارت ارشاد اسلامی.
  • کلینی، محمد‌بن یعقوب، (1365)، الکافی، تهران: دارالکتب الاسلامیه.
  • محمودی، سیداحمد و اسماعیل ملکوتی‌خواه، (1391)، «بررسی بعد زیباشناختی و نزاهت بیانی قرآن کریم در مسائل جنسی»، کتاب قیم، ش 5، ص55-82.
  • مدرسی، سیدمحمدتقی، (1419ق)، من هدی القرآن، تهران: دارمحبی الحسین.
  • مستقیمی، مهدیه‌السادات و همکاران، (1389)، «تحلیلی از متانت گفتاری زبان قرآن در حوزه التذاذات جنسی»، شورای فرهنگی اجتماعی زنان، ش 49، ص107-156.
  • مصطفوی، حسن، (1360)، التحقیق فی کلمات القرآن الکریم، تهران: بنگاه ترجمه و نشر کتاب.
  • مکارم شیرازی، ناصر و همکاران، (1374)، تفسیر نمونه، تهران: دارالکتب الاسلامیه.
  • مکارم شیرازی، ناصر، (1377)، اخلاق در قرآن، قم: مدرسه امام علی‌بن ابیطالب(ع).
  • میبدی، احمد‌بن محمد، (1371)، کشف الأسرار و عدۀ الابرار، تهران: امیرکبیر.
  • نوری‌زاد، صمد، (بی‌تا)، نگرشی بر اعجازهای پزشکی قرآن، قم: آیت عشق.
  • یوسفی، شهناز، (1389)، بازشناسی تربیت جنسی با رویکردی اسلامی، قم: مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره).