نوع مقاله : تخصصی

نویسندگان

1 دانشیار گروه مدیریت دانشگاه علوم انتظامی امین، تهران، ایران

2 دانشجوی دکتری مدیریت پیشگیری از جرم دانشگاه علوم انتظامی امین، تهران، ایران

3 دانشجوی دکتری مدیریت پیشگیری از جرم دانشگاه علوم انتظامی امین

چکیده

هدف این پژوهش، بررسی تأثیر سبک زندگی اسلامی بر پیشگیری از جرم و آسیب‌های اجتماعی با تأکید بر نقش نماز می‌باشد. این پژوهش، کیفی و از نوع تحلیل فلسفی است. روش گردآوری اطلاعات، مطالعه اسنادی و جست‌وجوی اطلاعات علمی از منابع مکتوب و دیجیتال است. پژوهش نشان می‌دهد که نماز به‌عنوان یکی از ابعاد سبک زندگی اسلامی، نقش بسیار مهمی در پیشگیری از جرم دارد. دلیل آن نیز این است که سبک زندگی اسلامی و بخصوص نماز باعث می‌شود که انسان به یاد خدا باشد. ازآنجاکه انسان در هر روز 5 بار نماز می‌خواند، همواره در دل خود به یاد خداست و همین کافی است که در حین اشتباه و ارتکاب به جرم از آن جلوگیری کند. البته برای این کار باید ابتدا سبک زندگی اسلامی را در جامعه نهادینه کرد و به صورت یک فرهنگ درآورد.
 

کلیدواژه‌ها

  • قرآن کریم.
  • نهج‌البلاغه، (1379)، ترجمه محمد دشتی، قم: مشرقین.
  • اباذری، یوسفعلی و حسن چاوشیان، (1381)، «از طبقه اجتماعی تا سبک زندگی: رویکردهای نوین در تحلیل جامعه‌شناسی هویت اجتماعی»، علوم اجتماعی، ش 20، ص3-27.
  • ابراهیمی، قربانعلی و همکاران، (1390)، «اوقات فراغت و عوامل اجتماعی مؤثر بر آن (مطالعه موردی افراد 15-65 ساله شهرستان جویبار)»؛ جامعه‌شناسی کاربردی، سال بیست و دوم، ش 44، ص71-98.
  • باوندی، فهیمه، (۱۳۸۸)، بررسی گرایش و عدم گرایش جوانان به نماز، قم: هجدهمین اجلاس سراسری نماز.
  • بهشتی، سعید و محمدعلی افخمی اردکانی، (1386)، «تبیین مبانی و اصول تربیت اجتماعی در نهج‌البلاغه»، تربیت اسلامی، سال دوم، ش 4، ص7-39.
  • جمعی از نویسندگان، (1386)، «مجموعه مقالات نماز و خانواده:، تهران، انجمن اولیا و مربیان.
  • جوادی آملی، عبدالله، (1372)، زن در آئینه جلال و جمال، تهران: مرکز نشر فرهنگی رجاء.
  • حرعاملی، محمدبن حسن، (1403ق)، وسایل‌الشیعه الی تحصیل مسائل الشریعة، تحقیق: عبدالرحیم ربانی شیرازی و محمد رازی، بیروت: دار احیاء التراث العربی.
  • ـــــــــــــــ‌، (1409 ق)، وسائل‌الشیعه، قم: مؤسسه آل‌البیت(علیهم‌السلام).
  • حسینی‌زاده، علی، (1383)، سیره تربیتی پیامبر اکرم(ص) و اهل‌بیت(علیهم‌السلام)، تهران: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه.
  • ریچارد اشنایدر و تدکچین، (1386)، برنامه‌ریزی برای پیشگیری از وقوع جرم، ترجمه فروزان سجودی، تهران: نشر میزان.
  • رئوف، عزت، (1377)، مشارکت سیاسی زن، ترجمة محسن آرمین، تهران: نشر قطره.
  • شهابی، آرش، (1388)، نقش نماز در زندگی فردی و اجتماعی، قم: هجدهمین اجلاس سراسری نماز.
  • طباطبائی، سیدمحمدحسین، (1374)، المیزان فی تفسیر القرآن، ترجمه سیدمحمدباقر موسوی همدانی، چ پنجم، قم: انتشارات اسلامی.
  • عابدی، منیره و همکاران، (1390)، «تربیت اجتماعی از دیدگاه فردگرایان و نقد آن بر اساس دیدگاه علامه طباطبائی»، پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت اسلامی، سال نوزدهم، ش 13، ص39-63.
  • غلامی، حسین، (1383)، بررسی حقوقی جرم‌شناختی تکرار جرم، تهران: میزان.
  • کـاشانی، فـتح‌الله، (بی‌تا)، منهج‌الصادقین، تهران: اسـلامیه.
  • گیدنز، آنتونی، (1378)، تجدد و تشخص، ترجمه ناصر موفقیان، چ چهارم، تهران: نشر نی.
  • مجلسی، محمدباقر، (1404ق)، بحارالأنوار، بیروت: مؤسسة الوفاء.
  • محمدی ری‌شهری، محمد، (1385)، میزان‌الحکمة، تهران: دارالحدیث.
  • محمدی، محمدعلی، (1386)، «مجموعه مقالات فمنیسم و خانواده: نقد رویکردهای فمینیستی به خانواده»، تهران: روابط عمومی شورای فرهنگی ـ اجتماعی زنان.
  • معین، محمد، (1381)، فرهنگ فارسی، شش جلدی، تهران: امیرکبیر.
  • مکارم شیرازی، ناصر و همکاران، (1374)، تفسیر نمونه، تهران: دارالکتب الإسلامیة.
  • مهریزی، مهدی، (1386)، شخصیت و حقوق زن در اسلام، تهران: علمی و فرهنگی.
  • نجفی ابرندآبادی، علی‌حسین، (1378)، «پیشگیری از بزهکاری و پلیس محلی»، تحقیقات حقوقی، ش۲۶، ص۲۵.