حسین اسدی؛ احسان شاه قاسمی
دوره 3، شماره 1 ، شهریور 1400، ، صفحه 47-64
چکیده
پدیده «شهرت» و نامداری از گذشتههای دور همواره در جوامع وجود داشته است. بااینوجود، با ظهور و گسترش رسانههای نوین ارتباطی، نوع جدیدی از شهرت تحت عنوان فرهنگ شهرت (سلبریتی) شکل گرفته است. فرهنگ شهرت در حوزههای متعددی از زندگی جمعی انسانها ازجمله سبک پوشش تأثیرگذار بوده است. در آغاز لباس و سبک پوشش زمانی صرفاً وسیلهای ...
بیشتر
پدیده «شهرت» و نامداری از گذشتههای دور همواره در جوامع وجود داشته است. بااینوجود، با ظهور و گسترش رسانههای نوین ارتباطی، نوع جدیدی از شهرت تحت عنوان فرهنگ شهرت (سلبریتی) شکل گرفته است. فرهنگ شهرت در حوزههای متعددی از زندگی جمعی انسانها ازجمله سبک پوشش تأثیرگذار بوده است. در آغاز لباس و سبک پوشش زمانی صرفاً وسیلهای برای رهایی انسانها از گرما و سرما و همچنین متمایز کردن ویژگیهای فرد به شمار میآمد، اما امروزه سبک پوشش بهمثابه عمل اجتماعی و رفتار معنادار در جامعه رواج یافته که تحت تأثیر عوامل مختلف ازجمله فرهنگ شهرت دگرگونیهایی را تجربه کرده است. بررسی آسیبهای فرهنگ شهرت بر سبک پوشش از منظر اسلام مسئله پژوهش حاضر است. روش انجام پژوهش در مرحله گردآوری دادهها، اسنادی و در مرحله تحلیل دادهها، تحلیلی و استنباطی است و نیز از روشهای متعارف در علوم اسلامی در جهت فهم بهتر آموزههای اسلام بهره گرفته شده است. نتایج پژوهش نشان میدهد از دیدگاه اسلام، فرهنگ شهرت چهار آسیب مهم برای سبک پوشش به دنبال دارد: 1. جلوه گرایی، 2. مصرفگرایی، 3. مدگرایی و 4. تغییر ارزشهای اجتماعی پوشش.
مصطفی جمالی؛ علیرضا جمالی
دوره 1، شماره 2 ، اسفند 1398، ، صفحه 145-164
چکیده
این مقاله به دنبال ارائه مدل مفهومی و پایه در شناخت آسیبهای اجتماعی میباشد و بر این پیشفرض استوار است که جامعهپردازی در عصر حاضر از پیچیدگیهای خاصی برخوردار گردیده است، به گونهای که برای طراحی برنامههای توسعه اجتماعی و یا آسیبشناسیهای اجتماعی، تأثیر و تأثر همه مؤلفههای حیات اجتماعی و حتی حیات فردی بر یکدیگر و سهم ...
بیشتر
این مقاله به دنبال ارائه مدل مفهومی و پایه در شناخت آسیبهای اجتماعی میباشد و بر این پیشفرض استوار است که جامعهپردازی در عصر حاضر از پیچیدگیهای خاصی برخوردار گردیده است، به گونهای که برای طراحی برنامههای توسعه اجتماعی و یا آسیبشناسیهای اجتماعی، تأثیر و تأثر همه مؤلفههای حیات اجتماعی و حتی حیات فردی بر یکدیگر و سهم تأثیر هر یک در ایجاد توسعه کل جامعه باید ملاحظه و محاسبه گردد. از این حیث، یکی از آسیبهای مهم نظام برنامهریزی موجود ما نداشتن مدل جامع جهت شناخت نظاممند آسیبهای اجتماعی میباشد. مدلی که در سایه داشتن آن اولاً، تمام آسیبهای اجتماعی شناخته شود. ثانیاً، ارتباطات و تأثیرگذاری این آسیبها بر یکدیگر معین گردد. ثالثاً، وزن و سهم تأثیر هر آسیب در ایجاد ناهنجاریهای اجتماعی معین گردد. این مدل مفهومی از برقراری ارتباط ماتریسی بین سه دسته از مؤلفههای مفهومی در باب شناخت آسیبهای اجتماعی شکل گرفته است. این سه دسته از مؤلفهها عبارتند از: آسیبهای اجتماعی در سه حوزه «سیاسی، فرهنگی، اقتصادی» و در سه سطح «توسعه، کلان، خُرد» و در سه مقیاس «ملی، منطقهای، جهانی» که از ضرب اینها در یکدیگر مدلی با 27 خانه به دست میآید که بر اساس آن میتوان آسیبهای اجتماعی را طبقهبندی، توزین و ارتباط آنها با یکدیگر را تبیین کرد. روش این پژوهش، توصیفی- تحلیلی با استفاده از منابع مکتوب و کتابخانهای میباشد.
محمدباقر ربانی؛ محمدصادق ربانی
دوره 1، شماره 2 ، اسفند 1398، ، صفحه 229-240
چکیده
آسیبهای اجتماعی ازجمله مسائلی است که در هر جامعهای موجود و وسعت آن منوط به تعریفی است که از آن ارائه شده است. جامعه شناسان نظریههای زیستشناسانه، روانشناسانه و جامعهشناسانه برای آسیبهای اجتماعی مطرح کردهاند، اما آنچه در این نوشتار موردتوجه قرار گرفته، راههای مواجهه با آسیبهای اجتماعی از منظر اسلام است. آسیبشناسی ...
بیشتر
آسیبهای اجتماعی ازجمله مسائلی است که در هر جامعهای موجود و وسعت آن منوط به تعریفی است که از آن ارائه شده است. جامعه شناسان نظریههای زیستشناسانه، روانشناسانه و جامعهشناسانه برای آسیبهای اجتماعی مطرح کردهاند، اما آنچه در این نوشتار موردتوجه قرار گرفته، راههای مواجهه با آسیبهای اجتماعی از منظر اسلام است. آسیبشناسی اجتماعی به بررسی و مطالعه نابسامانی و اختلال و عدم تعادل در کارکردهای مربوط به حیات اجتماعی انسانها میپردازد و اصطلاح آسیبشناسی از علوم زیستشناسی عاریت گرفته شده و در مباحث جامعهشناختی با تسامح به کجرفتاری اطلاق میشود. راهکارهای اسلام برای مبارزه با آسیبها، برخی اجتماعی و برخی اقتصادی است.مواردی نظیر تقویت جامعهپذیری دینی، نظارت اجتماعی، تفریحات سالم و نقش گروههای مرجع ازجمله عوامل اجتماعی در کاهش آسیبهای اجتماعی به شمار میرود. همچنین زکات، انفاق، وقف نیز ازجمله عوامل اقتصادی برای کاهش آسیبهای اجتماعی از منظر اسلام است که در این مقاله با روش توصیفی ـ کتابخانهای موردبررسی قرار میگیرد.
محسن محمدی خانقاهی؛ صفیه رضایی
دوره 1، شماره 1 ، شهریور 1398، ، صفحه 193-206
چکیده
مدیریت بومی فضای مجازی و اعمال حاکمیت در قلمرو سایبری کشور از نیمه دوم دهه 80 در دستور کار قرار گرفته است و بهویژه از اوایل سال 1385 بحث طراحی شبکه ملی اطلاعات طرح گردید که مهمترین دلیل پیادهسازی این شبکه، کاهش وابستگی به شبکه جهانی اینترنت اعلام شد. با این وجود، کماکان مدیریت بومی فضای مجازی از طریق شبکه ملی اطلاعات محقق نشده است ...
بیشتر
مدیریت بومی فضای مجازی و اعمال حاکمیت در قلمرو سایبری کشور از نیمه دوم دهه 80 در دستور کار قرار گرفته است و بهویژه از اوایل سال 1385 بحث طراحی شبکه ملی اطلاعات طرح گردید که مهمترین دلیل پیادهسازی این شبکه، کاهش وابستگی به شبکه جهانی اینترنت اعلام شد. با این وجود، کماکان مدیریت بومی فضای مجازی از طریق شبکه ملی اطلاعات محقق نشده است و این وضعیت چالشهای فرهنگی، سیاسی و... را برای جمهوری اسلامی ایران تولید کرده است. از این جهت هدف اصلی این پژوهش، آسیبشناسی مدیریت فضای مجازی در جمهوری اسلامی ایران با تأکید بر شبکه ملی اطلاعات است. بر این اساس، سؤال اصلی پژوهش عبارت است از مدیریت فضای مجازی در جمهوری اسلامی ایران از طریق شبکه ملی اطلاعات، با چه آسیبها و چالشهایی مواجه بوده است؟ بر اساس یافتههای پژوهش، اصلیترین آسیبها، فقدان اجماع نظری پیرامون شبکه ملی اطلاعات در میان متولیان، توسعه نامتوازن، ضعف پیوست اجتماعی و غلبه نگاه سیاسی بوده است. آنچه اکنون بهعنوان شبکه ملی اطلاعات عملیاتی و شناخته میشود، عمدتاً متمرکز بر بعد زیرساختی بوده و دو بعد سرویس و محتوا مورد غفلت قرار گرفته است و این امر نمیتوانند تأمینکننده حاکمیت سایبری جمهوری اسلامی ایران و مدیریت بومی فضای مجازی باشد.