خشونت از پدیدههای کهن در رفتار اجتماعی انسانها است. نوجوانان به جهت اقتضای سنی خاص و تأثیری که از محیط خود دارند، بیشتر در معرض رویآوردن به خشونت هستند. هدف این پژوهش، بررسی عوامل پیشگیری از رویآوردن نوجوانان به خشونت است، در این راستا بر نقش یادگیری اجتماعی در خشونتآموزی ایشان تأکید شده و با این رهیافت، عوامل پیشگیری از خشونت ...
بیشتر
خشونت از پدیدههای کهن در رفتار اجتماعی انسانها است. نوجوانان به جهت اقتضای سنی خاص و تأثیری که از محیط خود دارند، بیشتر در معرض رویآوردن به خشونت هستند. هدف این پژوهش، بررسی عوامل پیشگیری از رویآوردن نوجوانان به خشونت است، در این راستا بر نقش یادگیری اجتماعی در خشونتآموزی ایشان تأکید شده و با این رهیافت، عوامل پیشگیری از خشونت را بر اساس مبانی اسلامی، روانشناختی و جامعهشناختی تحلیل میکند. روش این پژوهش، کتابخانهای است و از تجزیهوتحلیل کیفی استفاده شده است. نتایج این پژوهش بر وظایف اجزای نظام تعلیم و تربیت (خانواده، همسالان، مربیان مدرسه، نظام آموزشی و رسانهها) در محورهایی چون گسترش رفتارهای محبتآمیز در خانواده و رفتار مربیان، توبیخ الگوهای خشونت و پاداش نگرفتن آنها، فقدان ارزشهای خشونتآموز در دوستیها و تعمیق باورهای معنوی در کنترل خشم و آموختن مهارت جرأتورزی به جای خشونت تأکید دارد.