نوع مقاله : تخصصی

نویسندگان

1 استادیار گروه علوم و قرآن دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران

2 طلبه سطح سه مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآن حضرت ولی‌عصر (عج)، کرمانشاه، ایران

چکیده

اهتمام به مسئلۀ سلامت جنسی در عصر حاضر، به علت گسترش شبکه‌های اطلاع‌رسانی و وسایل ارتباطی که منجر به تشدید و تحریک شهوت می‌شود، ضرورتی مضاعف است. قرآن کریم در طرح مسائل جنسی از نهایت عفت و متانت بهره برده و در بازگویی اعمال و اندام‌های جنسی با استفاده از کنایات از بی‌پردگی و به کار بردن الفاظ صریح و قبیح اجتناب کرده است، این روش وسیله‌ای شده تا مخاطبان قرآن به اصل حیا و متانت گفتاری و رفتاری توجه بیشتری داشته و آثار اخلاقی و تربیتی قابل ‌توجه قرآن در فرهنگ عمومی منعکس شود. میل جنسی و نیاز به ارضای آن از امیال فطری بشر است و قرآن به جهت سازگاری که با فطرت انسانی دارد، انسان‌ها را به انتخاب راه سالم ارضای آن و پرهیز از بیراهه‌ها توجه داده و به آنها یاد می‌دهد که چگونه با ایمان به خدا و استعانت از او از بحران‌ها و مشکلات جنسی رهایی یابند. از سوی دیگر، قرآن مؤمنین را به رعایت اصل حیا در گفتار و رفتار و جلوگیری از اختلاط زن و مرد جهت بهره‌مندی از سلامت جنسی فرمان داده و در پایان با اظهار انزجار از اعمال قبیح و قاطعیت در برخورد با مفسدین، اصول و روش‌های تربیتی خود در امر سلامت جنسی را کامل کرده است. این پژوهش، با محوریت آیات شریفۀ قرآن، این روش‌ها و اصول تربیتی را مورد بررسی قرار داده تا متصدیان حوزه تربیت بجای استفاده از قوانین تربیتی غیراصولی و ضداخلاقی غرب از این منبع وحیانی و خطاناپذیر جهت پیشبرد اهداف تربیتی بهره‌مند شوند.

کلیدواژه‌ها

  • قرآن کریم.
  • ابن‌جزی، محمد‌بن احمد، (1416ق)، التسهیل لعلوم التنزیل، بیروت: بی‌جا، دارالارقم بن ابی الارقم.
  • آلوسی، سیدمحمود، (1415ق)، روح‌المعانی فی تفسیر القرآن العظیم، بیروت: دارالکتب العلمیه.
  • بیضاوی، عبدالله بن عمر، (1418ق)، أنوار التنزیل و أسرار التأویل، بیروت: داراحیاء التراث العربی.
  • ثابت، حافظ، (1385)، تربیت جنسی در اسلام، قم: مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره).
  • جوادی آملی، عبدالله، (1388)، تسنیم، قم: اسراء.
  • حسینی شیرازی، سیدمحمد، (1423ق)، تبیین القرآن، بیروت: دارالعلوم.
  • راغب اصفهانی، حسین‌بن محمد، (1412ق)، المفردات فی غریب القرآن، بیروت: دارالعلم.
  • زمخشری، محمود، (1407ق)، الکشاف عن حقائی غوامض التنزیل، بیروت: دارالکتاب العربی.
  • صادقی تهران، محمد، (1419ق)، البلاغ فی تفسیر القرآن بالقرآن، قم: مؤلف.
  • طباطبائی، سیدمحمدحسین، (1374)، تفسیر المیزان، ترجمۀ سیدمحمدباقر موسوی همدانی، قم: جامعه مدرسین.
  • طبرسی، فضل‌بن حسن، (1360)، مجمع‌البیان فی تفسیر القرآن، ترجمۀ مترجمان، تهران: فراهانی.
  • طوسی، محمد‌بن حسن، (بی‌تا)، التبیان فی تفسیر القرآن، بیروت: داراحیاء التراث العربی.
  • فخررازی، محمد‌بن عمر، (1420ق)، التفسیر الکبیر (مفاتیح‌الغیب)، بیروت: دار احیاء التراث العربی.
  • فقیهی، علی‌نقی، (1387)، تربیت جنسی: مبانی، اصول و روش‌ها، قم: دارالحدیث.
  • قرطبی، محمد‌بن احمد، (1364)، الجامع لأحکام القرآن، تهران: ناصرخسرو.
  • قمی مشهدی، محمد‌بن محمدرضا، (1368)، تفسیر کنزالدقائق و بحرالغرائب، تهران: وزارت ارشاد اسلامی.
  • کلینی، محمد‌بن یعقوب، (1365)، الکافی، تهران: دارالکتب الاسلامیه.
  • محمودی، سیداحمد و اسماعیل ملکوتی‌خواه، (1391)، «بررسی بعد زیباشناختی و نزاهت بیانی قرآن کریم در مسائل جنسی»، کتاب قیم، ش 5، ص55-82.
  • مدرسی، سیدمحمدتقی، (1419ق)، من هدی القرآن، تهران: دارمحبی الحسین.
  • مستقیمی، مهدیه‌السادات و همکاران، (1389)، «تحلیلی از متانت گفتاری زبان قرآن در حوزه التذاذات جنسی»، شورای فرهنگی اجتماعی زنان، ش 49، ص107-156.
  • مصطفوی، حسن، (1360)، التحقیق فی کلمات القرآن الکریم، تهران: بنگاه ترجمه و نشر کتاب.
  • مکارم شیرازی، ناصر و همکاران، (1374)، تفسیر نمونه، تهران: دارالکتب الاسلامیه.
  • مکارم شیرازی، ناصر، (1377)، اخلاق در قرآن، قم: مدرسه امام علی‌بن ابیطالب(ع).
  • میبدی، احمد‌بن محمد، (1371)، کشف الأسرار و عدۀ الابرار، تهران: امیرکبیر.
  • نوری‌زاد، صمد، (بی‌تا)، نگرشی بر اعجازهای پزشکی قرآن، قم: آیت عشق.
  • یوسفی، شهناز، (1389)، بازشناسی تربیت جنسی با رویکردی اسلامی، قم: مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره).